یادگیری چگونه است

چرا با این که زیاد درس می خونم، نتیجهی خوبی نمی گیرم ؟! نکنه روشم درست نیست؟ چرا درس های اختصاصی رو بهتر از عمومی می فهمم؟ چرا عکس ها رو بهتر از نوشته ها میفهمم؟ چرا بعضی چیزها رو اصلا یاد نمیگیرم؟

وظبفه حافظه چیست؟

کلیات وظیفه ی حافظه، ثبت مطالبیه که به اشکال مختلف مثل شنیدن، دیدن، خوندن و ... یاد گرفته اید و با توجه به نوع مطالعه ای که دارید، ثبت و بایگانی مطالب به عهده ی یکی از ۴ بخش حافظه است: و حافظه ی شنیداری: مرور صحبت های معلم، خوندن یک شعر از حفظ و هر چیزی که با گوش کردن یاد می گیرید، توسط حافظه ی شنیداری انجام میشه. و حافظه ی دیداری: تصاویر و فیلم هایی که یادتون هست، نمودارهای درسهای مختلف و بقیهی مشاهدات و تصویرهای درون ذهن شما توسط حافظه ی دیداری ثبت میشه. و حافظه ی نوشتاری: موقعی که مشغول نوشتن هستید، تازه حافظه ی نوشتاری شما فعال میشه و کار ثبت مطالب رو انجام میده. و حافظه ی تحلیل گر: یادگیری به وسیله ی طرح سوال از متن، طبقه بندی مطالب و خلاصه نویسی، باعث استفاده از بخش تحلیل گر ذهن و انتقال مطالب به این حافظه میشه. عملا این بخش حافظه با درگیر کردن همزمان سایر بخش ها موجب افزایش و بهبود یادگیری میشه.

چند نکته مهم در مورد قدرت یادگرفتن

برای درس خوندن، روشهای مختلفی رو به کار ببرید و فقط به یک روش اکتفا نکنید. چون ممکنه روشی که به کار می برید، روش چندان درستی نباشه، مثلا به جای این که ریاضی رو با تمرین حل کردن یاد بگیرید، فقط فرمول هاش رو حفظ کنید! اتفاقا یکی از اشتباهات رایج دانش آموزان، به خصوص بچه های رشته ی انسانی اینه که بیشتر دنبال حفظ کردن مطالبند و خیلی از حافظه ی تحلیل گر و نوشتاری استفاده نمی کنن. به همین دلیل، درس هایی مثل ریاضی، فلسفه، منطقه، اقتصاد و حتی عروض و قافیه، چون به مطالعه ی تحلیل گر نیاز دارن، به سخت ترین درس های اونا تبدیل میشن. در یادگیری، حافظه ی تحلیل گر بهترین بازده و حافظه ی شنیداری ضعیف ترین بازده رو دارند. در واقع فرق یاد گرفتن و حفظ کردن، استفاده از این دو حافظه هست. تا جایی که میتونید برای درس خوندن از حافظه ی تحلیل گر استفاده کنید. حفظ کردن کافی نیست! به جای حفظ کردن نمودارها، فلوچارت ها و مطالب طبقه بندی شده، از حافظه ی تصویری استفاده کنید. هر بار چند ثانیه به تصویر نگاه کنید و سعی کنید که اون رو به طور کامل در ذهن تجسم کنید و به خوبی نکاتش رو تحلیل کنید.

سخن آخر

اداشتن انعطاف در به کارگیری روش های مختلف مطالعه، سبب یادگیری بهتر می شود. یکی از دلایل سخت بودن برخی از دروس، داشتن یک روش مطالعه برای همه ی دروس است. برای مثال حافظه ی شنیداری بیشتر برای دروس حفظی مورد استفاده قرار می گیرد و تاکید بعضی از دانش آموزان برای استفاده از این روش در دروس استدلالی مثل ریاضی، نتایج نامطلوبی به همراه دارد. امیدواریم این مطلب به دردتون خورده باشه.